Eigen uitzendbureau starten: 13 stappen tot succes | Backofficebureau
11 juli 2018
0 0 0
Een eigen uitzendbureau beginnen, hoe werkt het?

Een eigen uitzendbureau beginnen in 13 stappen

Een eigen uitzendbureau starten is snel gedaan, maar om het vervolgens tot een succes te maken is méér nodig. Hoe onderscheid je je van de grote uitzendbureaus? Moet je samenwerken met een gecertificeerde arbodienst? En hoe zit dat met uitzendsoftware en brancheorganisaties om bij aan te sluiten? Om je te laten slagen hebben we een uitgebreide lijst met tips van ervaringsdeskundigen op een rij gezet.

Een aantal feiten en cijfers over uitzendbureaus in Nederland

  • Nederland telt in totaal meer dan 12.000 uitzendbureaus
  • De gezamenlijke omzet van uitzendbureaus is bijna 20 miljard euro per jaar
  • 38% (de grootste groep) van de uitzendkrachten is tussen de 15 en 24 jaar oud

Bron: CBS

1. Kies een passende bedrijfsnaam

Bedenk een bedrijfsnaam die lang mee kan en die goed bij je past. Bekijk tips voor het kiezen van je eigen bedrijfsnaam op de website van de Kamer van Koophandel, daar kan je ook controleren of de bedrijfsnaam nog vrij is. Vergeet niet om vervolgens een domeinnaam te registreren. Op sidn.nl controleer je of de domeinnaam nog vrij is.

2. Schrijf je in bij de KvK en de Belastingdienst

Om je in te schrijven bij de KvK moet je een rechtsvorm bepalen, zoals een bv, eenmanszaak of vof. De KvK kan je helpen bij het maken van een keuze op basis van jouw voorkeur en situatie. Regels voor uitzendbureaus zijn vastgelegd in de ‘Wet allocatie arbeid door intermediairs’ (WAADI). Geef bij de KvK op dat je arbeidskrachten ter beschikking stelt, zodat je geregistreerd wordt bij de WAADI. Na je inschrijving ontvang je een KvK-nummer en het btw-nummer van de Belastingdienst. Zorg dat je een loonheffingennummer hebt voordat je gaat uitzenden.

3. Zorg voor startkapitaal

Als je medewerkers aan het werk gaan bij opdrachtgevers, moet je de lonen voorfinancieren. Dit bedrag kan snel oplopen, want betaaltermijnen van opdrachtgevers kunnen soms wel zestig dagen zijn. Als beginnend uitzendbureau heb je dus een groot startkapitaal nodig waarmee je de salarissen van je uitzendkrachten kunt voorfinancieren. Daarnaast heb je ook een buffer nodig voor als een klant niet (op tijd) betaalt.

Een rekenvoorbeeld:
Stel, een medewerker kost je € 20,- per uur. Bij een werkweek van 40 uur, betaal je € 800,- per week. Bij 10 medewerkers zit je dan op € 8.000,- per week. Als de opdrachtgever na 6 weken betaalt, moet je dus € 48.000,- voorfinancieren.

4. Sluit je aan bij StiPP en brancheorganisaties

Als uitzendbureau ben je verplicht je aan te sluiten bij Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP). Na de aanmelding moet je gegevens van medewerkers periodiek naar de stichting sturen, zodat je de juiste pensioenpremies kunt afdragen. Als je gaat uitzenden in de bouwsector ben je verplicht om je aan te sluiten bij het bpfBouw (het bouwpensioen).

Ons advies is om aan te sluiten bij een uitzendcao. Dat is niet verplicht. Voordelen zijn bijvoorbeeld het sterke keurmerk dat je kunt gebruiken en de flexibiliteit van de contracten die in de cao’s zijn geregeld. Ook zijn de brancheorganisaties een goede bron voor het halen van informatie. De twee cao’s in de uitzendbranche zijn de ABU en NBBU.

5. Meld je aan bij het SNA-keurmerk voor de uitzendbranche

Het SNA-keurmerk laat zien dat je aan de wettelijke normen voor arbeidsbemiddeling voldoet. Het keurmerk is niet verplicht, maar wel aan te raden. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid. Het is een belangrijk en veelgevraagd keurmerk in de branche. Ook heb je het keurmerk nodig om je aan te kunnen melden bij een uitzendcao. Controleer verder of er voor jouw branche andere relevante keurmerken zijn.

6. Vraag een G-rekening aan

G-rekening staat voor ‘geblokkeerde rekening’. Vanaf deze rekening kan je alleen de Belastingdienst betalen. Hierop stort de opdrachtgever het geld dat voor de loonheffing en omzetbelasting is bestemd. Volgens de Belastingdienst is jouw opdrachtgever verantwoordelijk als jij geen loonheffing en omzetbelasting betaalt. Met een G-rekening heeft de opdrachtgever zekerheid dat de loonheffing en omzetbelasting wordt betaald.

7. Houd de wisselende wet- en regelgeving in de gaten

Als uitzendbureau heb je natuurlijk kennis over personeelszaken. Zorg dat je ook op de hoogte bent met de wet- en regelgeving, zoals de Wet werk en zekerheid, de inlenersbeloning en de Wet verbetering poortwachter. Wie niet aan de regels uit deze wetgeving voldoet riskeert hoge boetes. De naleving van de regels in de cao’s wordt in de gaten gehouden door de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU). Zij kunnen boetes opleggen wanneer je niet voldoet aan de regels. Daarom is het belangrijk om de veranderingen in wet- en regelgeving in de gaten te houden. Brancheorganisaties ABU en NBBU kunnen je hierbij helpen.

8. Zorg voor een gecertificeerde arbodienst

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de ziekte- en arbeidsongeschiktheid van je uitzendkrachten. Sinds 1 juli 2017 is het verplicht om samen te werken met een gecertificeerde arbodienst. Zij helpen je bij het opstellen en uitvoeren van een arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid.

9. Denk na over de verzekeringen die je wilt afsluiten

Als ondernemer en werkgever loop je verschillende risico’s, die je niet altijd kan of wilt dragen. Je bent bijvoorbeeld verplicht om zieke medewerkers door te betalen. Denk na of je dit wilt verzekeren en welke risico’s je wel en niet wilt nemen.

10. Kies een niche

Onderscheid je door een keuze te maken voor een nichemarkt. Specialiseer je bijvoorbeeld op het gebied van leeftijd, opleidingsniveau of een bepaalde sector. Hiermee bouw je gerichter aan een netwerk en zorg je voor herkenbaarheid. Je moet immers concurreren tegen online vacaturebanken en grote uitzendbureaus die al jaren actief zijn.

“Sinds ik me enkel op de horecabranche heb gericht weet ik precies wat er speelt in de branche. Ik weet wat de verwachting is van horecaondernemers en hoe ik studenten aanspreek. Dat maakt dat ze graag met mij samenwerken.”

11. Houd de loon- en personeelsadministratie op orde

Naast het werven en selecteren van geschikte kandidaten heb je als uitzendbureau veel administratieve taken. Zoals het beheer van contracten, debiteurenbeheer en salarisadministratie. Daar is aardig wat specifieke kennis en tijd voor nodig.

12. Verdiep je in beschikbare uitzendsoftware

De meeste uitzendbureaus werken met softwaresystemen om de loonadministratie, urenregistratie, facturatie en planning te regelen. Dit zorgt voor structuur, overzicht en gemak. Er zijn verschillende uitzendsoftwarepakketten beschikbaar. Houd rekening met een grote financiële investering.

13. Ga op zoek naar recruitmentsoftware

Met een recruitmentsysteem beheer je het wervingsproces en de kandidaten. Dit is bijvoorbeeld handig voor het vastleggen van gegevens van kandidaten, het publiceren van vacatures en automatisch importeren van cv’s. Reken daarnaast ook op kosten voor abonnementen op vacatureplatforms.

Een goede start

We wensen je veel succes met je eigen uitzendbureau! Volg je de tips op uit dit artikel, dan maak je een goede start. Heerlijk, want je bent volledig eigen baas en dus niet afhankelijk van anderen. Dat betekent alleen wel dat het ondernemersrisico volledig voor jou is. Wil je risico’s afdekken? Dat kan ook. Je kunt aansluiten bij een franchise of een organisatie inschakelen die administratie en werkgeverschap overneemt. Dat scheelt tijd, je hoeft niet overal kennis van te hebben en je bepaalt zelf welke risico’s je afdekt.

Leestip
Het boek ‘Ondernemen in Flex’ is geschreven voor ondernemers in de uitzendbranche. Het boek bevat alle praktische informatie die je nodig hebt als je nog moet beginnen, maar ook voor daarna. Het is toegankelijk geschreven en onderverdeeld in thema’s, zodat je snel vindt wat je zoekt.

Gerelateerde artikelen

Blog: drie opties voor het starten van je eigen uitzendbureau
Start je zelfstandig, sluit je aan bij een franchise of schakel je een organisatie in die de backofficewerkzaamheden overneemt? We hebben de voor- en nadelen van de opties voor je op een rij gezet.

Pagina: backoffice uitbesteden
Bij het starten van een uitzendbureau komt veel kijken. Een andere optie is om werkzaamheden uit te besteden. Backofficebureau staat in het teken van ontzorging voor intermediairs, door het verzorgen van alles op financieel en juridisch gebied.

Download: backofficepartijen vergelijken? 7 tips
Hoe vergelijk je de kwaliteit van backofficepartijen? Waar zitten de verschillen en wat zijn nu echt de kleine lettertjes? Download gratis onze whitepaper inclusief checklist, zo maak jij de juiste keuze.