Eigen uitzendbureau starten: 13 stappen tot succes | Backofficebureau
05 juli 2020
2 0 0
Een eigen uitzendbureau beginnen, hoe werkt het?

Een eigen uitzendbureau beginnen in 13 stappen

Een eigen uitzendbureau starten is snel gedaan, hier zijn namelijk geen speciale regels aan verbonden. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KVK) en je kunt van start. Maar om er echt een succes van te maken is méér nodig. Schrijf een ondernemingsplan en stel jezelf de vragen: Hoe onderscheid je je van de bekende namen? Moet je samenwerken met een gecertificeerde arbodienst? En hoe zit dat met uitzendsoftware en brancheorganisaties om bij aan te sluiten?

Om je goed op weg te helpen, hebben we een uitgebreide lijst met tips van ervaringsdeskundigen op een rijtje gezet.

Inhoud

  1. Kies een passende bedrijfsnaam
  2. Schrijf je in bij de KVK en de Belastingdienst
  3. Zorg voor startkapitaal
  4. Sluit je aan bij StiPP en brancheorganisaties
  5. Meld je aan bij het SNA-keurmerk voor de uitzendbranche
  6. Vraag een G-rekening aan
  7. Houd de wisselende wet- en regelgeving in de gaten
  8. Zorg voor een gecertificeerde arbodienst
  9. Denk na over de verzekeringen die je wilt afsluiten
  10. Kies een niche
  11. Houd de loon- en personeelsadministratie op orde
  12. Verdiep je in beschikbare uitzendsoftware
  13. Ga op zoek naar recruitmentsoftware

1. Kies een passende bedrijfsnaam

Bedenk een bedrijfsnaam die goed bij je past en lang mee kan. Voor tips over het kiezen van een naam kijk je op de website van de Kamer van Koophandel, daar kan je gelijk controleren of de bedrijfsnaam nog vrij is. Vergeet zeker niet om een domeinnaam te registreren, op sidn.nl check je of de door jouw gewilde naam nog vrij is.

2. Schrijf je in bij de KVK en de Belastingdienst

Om je in te schrijven bij de KVK moet je een rechtsvorm bepalen, zoals een bv, eenmanszaak of vof. De KVK kan je helpen bij het maken van een keuze op basis van jouw voorkeur en situatie. Regels voor uitzendbureaus zijn vastgelegd in de ‘Wet allocatie arbeid door intermediairs’ (WAADI). Geef bij de KVK op dat je arbeidskrachten ter beschikking stelt, zodat je geregistreerd wordt bij de WAADI. Na je inschrijving ontvang je een KVK-nummer en het btw-nummer van de Belastingdienst. Zorg dat je een loonheffingennummer hebt voordat je gaat uitzenden.

3. Zorg voor startkapitaal

Als de uitzendkrachten aan het werk gaan bij opdrachtgevers, moet je de lonen voorfinancieren. Dit bedrag kan snel oplopen, want betaaltermijnen van opdrachtgevers kunnen soms wel zestig dagen zijn. Als beginnend uitzendbureau heb je dus een groot startkapitaal nodig waarmee je de salarissen van je uitzendkrachten voorfinanciert. Daarnaast heb je ook een buffer nodig voor als een klant niet (op tijd) betaalt.

Een rekenvoorbeeld:
Stel, een medewerker kost je € 20,- per uur. Bij een werkweek van 40 uur, betaal je € 800,- per week. Bij 10 medewerkers zit je dan op € 8.000,- per week. Als de opdrachtgever na 6 weken betaalt, moet je dus € 48.000,- voorfinancieren.

4. Sluit je aan bij StiPP en brancheorganisaties

Als uitzendbureau ben je verplicht je aan te sluiten bij Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP). Na de aanmelding moet je gegevens van medewerkers periodiek naar de stichting sturen, zodat je de juiste pensioenpremies kunt afdragen. Wanneer je gaat uitzenden in de bouwsector ben je verplicht om je aan te sluiten bij het bpfBouw (het bouwpensioen).

Wij adviseren je ook om je aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Het is niet verplicht, maar kent zeker voordelen. Het geeft je bedrijf waarde omdat je een sterk keurmerk kunt gebruiken. Ook zijn de brancheorganisaties een goede bron voor het halen van informatie.  De uitzendbranche kent twee organisaties de ABU en de NBBU. Welke je kiest, ligt aan jou. Leden zijn verplicht de verbonden cao toe te passen. Maar beide partijen hebben sinds december 2019 dezelfde voorwaarden.

5. Meld je aan bij het SNA-keurmerk voor de uitzendbranche

Het SNA-keurmerk laat zien dat je aan de wettelijke normen voor arbeidsbemiddeling voldoet. Ook dit keurmerk is niet verplicht, maar wel aan te raden. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid. Het is een belangrijk en veelgevraagd keurmerk in de branche. Wanneer je wilt aansluiten bij een brancheorganisatie is het keurmerk een vereiste. Controleer verder of er voor de branche waarin je gaat uitzenden andere relevante keurmerken zijn

6. Vraag een G-rekening aan

G-rekening staat voor ‘geblokkeerde rekening’. Vanaf deze rekening kan je alleen de Belastingdienst betalen. Hierop stort de opdrachtgever het geld dat voor de loonheffing en omzetbelasting is bestemd. Volgens de Belastingdienst is jouw opdrachtgever ook verantwoordelijk als jij geen loonheffing en omzetbelasting betaalt. Met een G-rekening heeft de opdrachtgever zekerheid dat de loonheffing en omzetbelasting wordt betaald.

7. Houd de wisselende wet- en regelgeving in de gaten

Als uitzendbureau heb je natuurlijk kennis over personeelszaken. Zorg daarom dat je op de hoogte bent van de recente wet- en regelgeving, zoals onder andere de Wet arbeidsmarkt in balans, de inlenersbeloning en de Wet verbetering poortwachter. De naleving van de regels in de cao’s wordt in de gaten gehouden door de ‘Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten’ (SNCU). Zij kunnen boetes opleggen wanneer je niet voldoet aan de regels. Deze boetes kunnen fors zijn. Het is daarom belangrijk om de veranderingen in wet- en regelgeving in de gaten te houden. Brancheorganisaties ABU en NBBU kunnen je hierbij helpen.

8. Zorg voor een gecertificeerde arbodienst

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor ziekte- en arbeidsongeschiktheid van je uitzendkrachten. Sinds 1 juli 2017 is het verplicht om samen te werken met een gecertificeerde arbodienst. Zij helpen je bij het opstellen en uitvoeren van een arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid.

9. Denk na over de verzekeringen die je wilt afsluiten

Als ondernemer en werkgever loop je verschillende risico’s, die je niet altijd kan of wilt dragen. Je bent bijvoorbeeld verplicht om zieke medewerkers door te betalen. Denk na of je dit wilt verzekeren en welke risico’s je wel en niet wilt nemen.

10. Kies een niche

Onderscheid je door een keuze te maken voor een nichemarkt. Specialiseer je bijvoorbeeld op het gebied van leeftijd, opleidingsniveau of een bepaalde sector. Hiermee bouw je gerichter aan een netwerk en zorg je voor herkenbaarheid. Je moet immers concurreren tegen online vacaturebanken en grote uitzendbureaus die al jaren actief zijn.

“Sinds ik me enkel op de horecabranche heb gericht weet ik precies wat er speelt in de branche. Ik weet wat de verwachting is van horecaondernemers en hoe ik studenten aanspreek. Dat maakt dat ze graag met mij samenwerken.”

Een aantal feiten en cijfers over uitzendbureaus in Nederland

  • Nederland telt in totaal meer dan 22.000 uitzendbureaus
  • De gezamenlijke omzet van uitzendbureaus is 21 miljard euro per jaar
  • ​In het eerste kwartaal van 2020 hadden 1,8 miljoen werknemers een flexibele arbeidsrelatie. Dat is ruim 3 procent van de arbeidsbevolking.

Bron: CBS

11. Houd de loon- en personeelsadministratie op orde

Naast het werven en selecteren van geschikte kandidaten heb je als uitzendbureau veel administratieve taken. Zoals het beheer van de contracten, debiteurenbeheer en salarisadministratie. Daar is aardig wat specifieke kennis en tijd voor nodig. Houd dit goed op orde om chaos te voorkomen.

12. Verdiep je in beschikbare uitzendsoftware

De meeste uitzendbureaus werken met softwaresystemen om de loonadministratie, urenregistratie, facturatie en planning te regelen. Dit zorgt voor structuur, overzicht en gemak. Er zijn verschillende uitzendsoftwarepakketten beschikbaar. Houd wel rekening met een grote financiële investering.

13. Ga op zoek naar recruitmentsoftware

Met een recruitmentsysteem beheer je het wervingsproces en de kandidaten. Dit is bijvoorbeeld handig voor het vastleggen van gegevens van kandidaten, het publiceren van vacatures en automatisch importeren van cv’s. Reken daarnaast ook op kosten voor abonnementen op vacatureplatforms.

Leestip: Het boek ‘Ondernemen in Flex’ is geschreven voor ondernemers in de uitzendbranche. Het boek bevat alle praktische informatie die je nodig hebt als je nog moet beginnen, maar ook voor daarna. Het is toegankelijk geschreven en onderverdeeld in thema’s, zodat je snel vindt wat je zoekt.”

Een goede start

We wensen je veel succes met je eigen uitzendbureau! Volg je de tips op uit dit artikel, dan maak je in ieder geval een goede start. Je bent eigen baas en kunt je eigen tijd indelen, heerlijk toch? Bedenk wel dat ook het ondernemersrisico volledig voor jou is.

Wil je risico’s afdekken? Overweeg dan om aan te sluiten bij een franchise of schakel een organisatie in die de administratie overneemt of zelfs het werkgeverschap. Het voordeel naast minder risico’s is dat deze partijen al veel kennis hebben, waar jij gelijk van meeprofiteert. Jij kiest zelf welk risico voor jou aanvaardbaar is en welke taken je wilt overdragen.

Wij helpen jou starten
Kennismaking

Tijdens een vrijblijvend gesprek met een van onze ervaren collega's gaan wij in op de situatie waarin jij je bevindt. Na dit gesprek heb je een goed beeld van wat samenwerken met Backofficebureau inhoudt: de voordelen, mogelijkheden, het online systeem en de kosten.

Verplichte velden

Gerelateerde artikelen

Blog: drie opties voor het starten van je eigen uitzendbureau
Start je zelfstandig, sluit je aan bij een franchise of schakel je een organisatie in die de backofficewerkzaamheden overneemt? We hebben de voor- en nadelen van de opties voor je op een rij gezet.

Pagina: samenwerken met een backofficepartij
Bij het starten van een uitzendbureau komt veel kijken. Een  optie is om samen te werken met een backofficepartij. Backofficebureau staat in het teken van ontzorging voor intermediairs, door het verzorgen van alles op financieel en juridisch gebied.